Facebook ändrar spelreglerna (japp, igen)
När medier och människor talar om Facebook idag handlar det mest om skandalen kring Cambridge Analytica som har kommit över information om 87 miljoner Facebookanvändare och sålt den vidare. En stor fråga och många har fått upp ögonen för vad de stora techjättarna gör eller kan göra med all information vi lämnar ifrån oss. Var detta slutar är det svårt att sia om men att det ska vara dödsstöten för Facebook, det tror i alla fall inte vi på Zellout.
Facebook är fortfarande en viktig kanal för många av våra kunder när det gäller att exponera sig för befintliga och potentiella kunder. Och här har det hänt stora saker – igen. I januari kom nyheten att kanalen skulle närma sig kärnan igen, dvs att människor ska hålla kontakter med nära och kära – inte vara föremål för massor av kommersiella budskap, vilket kanske hade fått lite för mycket tyngdpunkt. De så kallade algoritmerna är omskruvade vilket gör att sådant som företag och organisationer gör får lägre ranking än det privatpersoner gör.
Konkurrensen är således ännu tuffare om uppmärksamheten. Har det någonsin varit oviktigt så är det viktigare än någonsin nu att vara riktigt relevant och intressant för att få engagemang, delningar och uppmärksamhet. En grundregel kan vara att om du lägger mycket tid och energi på ett inlägg, ja då ska du också betala, sponsra, för att det inlägget ska få den synlighet du har tänkt dig. Facebook är fortfarande en enormt stark kanal men ska i mångt och mycket ses som vilket räckviddsmedia som helst. Det kan vara ett bra medel för att nå din målgrupp, och där går det att vara väldigt specifik på många sätt, men det kostar.