Några råd om kommunikation i kristider
Kommunikation har en nyckelroll i kristider. Bristande sådan påverkar ofta människors oro och kan ge värre kringeffekter mer än det som orsakar själva krisen. Samtidigt är det så klart svårt att fatta kloka beslut under press, när fakta och riktlinjer förändras snabbt. Här har vi sammanställt några generella råd för kriskommunikation.
1. Köp läget – yes, det är kris.
Det är ett riktigt skitläge (när kommer en kris lägligt?) och det kommer att få konsekvenser. Att acceptera det är en grund för att kunna fatta kloka beslut.
2. Kavla upp ärmarna och gör analysen.
Försök att se nyktert på situationen – gör förarbetet/analysera (precis som du skulle göra annars) och sätt upp en plan för kommunikation. Förändras något – ändra planen.
3. Kommunicera.
Berätta vad ni gör/tänker göra. Rakt och utan krussiduller. Visa hur ni ser på läget och att ni agerar. Internt liksom externt. Är ni osäkra på vad som är bäst – var öppen och kommunicera precis det.
4. Ta hand om kunderna.
Håll koll på kundernas behov och hur det kanske förändras eller utsätts för prövningar. Alltså just det som människor anlitar er för/köper av er. Det är ni som är experter på er verksamhet, inte någon myndighet.
5. Vela eller vackla inte.
Håll fokus på att göra/uppnå kommunikation kring det som NI beslutar. Andra kommer att tänka annorlunda och göra andra saker. Du kanske kommer att göra fel. Det är okej. Det är långt mycket bättre än att inte göra något alls.
Vill du ha hjälp med er kommunikation? Kanske bara någon att bolla med? Vi hjälper mer än gärna till. Vi har jobbat med många olika typer av företag och organisationer och har bra koll. Hör av dig till tommy@zellout.se eller 0705-55 19 40.