Plagiatkontrollant blir lite mänskligare
Du kan inte lura Urkund. Bara namnet får det att vända sig i magen hos studenter över hela världen. Skulle du få för dig att utmana deras smarta system för plagiatkontroll – var beredd på att åka fast. Urkund själva pratar om originellt tänkande och akademisk ärlighet, men det är inte konstigt att de lätt uppfattas som hårda och tekniska.
Vi fick uppdraget att uppdatera Urkunds visuella identitet. Med den nya identiteten ville vi få dem att uppfattas som mer moderna, öppna och mer mänskliga. Vi tog fram en ny logotyp i form av en unik ordbild med runda, välkomnande bokstäver där U:et fick sätta formen för resten av bokstäverna.
I färgpaletten jobbade vi med mjuka färger där den orange färgen symboliserar energi, kreativitet och balans. Tre ord som representerar Urkund som varumärke. Den orange färgen kräver också uppmärksamhet och handling vilket kopplas till produktens funktion. De kompletterande färgerna ger en balans till den mer utstickande orange och i färgpaletten finns även ett litet släng gammaldags bibliotek i form av burgundy.
Typografin som används hämtar inspiration från litteraturen och det skrivna ordets värld. Där den klassiska seriffen får nytt liv i ett modernt uttryck. När designarbetet var färdigt tog vi ut det ien helt ny webbplats där Urkund pratar och möter sina kunder på ett nytt sätt.