En himla massa uppdrag

Bakgrund

Zellout och Sandå har en lång historia tillsammans. Måleriföretaget har ca 70 lokalkontor och 2000 medarbetare och finns över hela Sverige. Trots det är huvudorganisation liten och man kan säga att Zellout har varit en extern marknadsavdelning. Under åren har vi hjälpt Sandå med alltifrån strategier för varumärket, utbildningar inom service och en lång rad kommunikationsaktiviteter. Sandå är ett bra exempel där intern, extern, riks och lokal kommunikation samverkar på ett bra sätt.

Målsättningar

Det övergripande syftet, oavsett aktivitet, har varit att förtydliga Sandås varumärke, stärka förtroendet hos kunderna och stoltheten bland hantverkare. Målsättningen har varit att höja den positiva kundupplevelsen och få Sandå uppfattas som ett företag av samma kaliber som byggjättarna snarare än de lokala måleri- och golvfirmorna. Ett företag som tar ansvar för varje liten del av hantverket.

Resultat

Det är så klart svårt att isolera insatserna i ett sådant här omfattande och långsiktigt arbete. Men några saker vet vi – bilden av Sandå har utvecklats från att uppfattas som ett lokalt hantverkarföretag i mängden, till ett stort företag med mycket nöjda kunder som signum. Index bland företagskunder 2014 ligger på 74, en siffra som slår snittet i många andra branscher (jmf sjukvård 72, bank 71). På privatsidan är siffran ännu högre – 79 (jmf bank 71, försäkringar 69). Och lanseringsfilmen för ”Hela Sveriges måleri” belönades med ett silver i Svenska Designpriset 2013.

 

Webb

 

 

Visuell identitet