Vad kul att du är här. Vi är också här fast ändå inte. Sedan 2023 är vi på Zellout en del av kommunikationsbyrån Oh My. Vi kan alltså hjälpa dig med samma saker som förut + en hel del annat. På Oh My finns ca 100 smarta kreatörer, strateger och projektledare inom varumärke, design, idé, koncept, animation, rörligt, 3D, webbutveckling, text och det fortsätter bara. För vi är även en del av byrånätverket PPP och har alltid en systerbyrå inom till exempel filmproduktion eller e-handel nära till hands.
Villa Isola är fortfarande vårt hem i Uppsala (nu står det Oh My på dörren det säger sig självt) och du är välkommen in för en pratstund och en kopp kaffe. Är du inte i närheten och nyfiken på vad vi kan hjälpa till med kikar du in på ohmy.se eller tar kontakt med Gustav Kullander Dammbro på gustav@ohmy.se eller 073-525 27 23. Hoppas vi ses!
Jippi för semester, men åh vad härligt att få öppna dörrarna till vackra Villa Isola igen efter fyra veckors slummer. Vi är taggade! Kom förbi och säg hej så bjuder vi på kaffe. Ja, eller en glass. Nu kör vi.
18 mars 2022
13 september 2021
En no-brainer om du frågar oss. För alla som nu saknas och alla som saknar. För våra barn. Ja, och äldre. För att få kramas igen. För varandra och världen. Och i ett lite snävare perspektiv, men ändå – för att få träffa kunder igen och ha riktiga möten. För att få dricka kaffe tillsammans. För att hänga kvar på en trevlig aw som aldrig vill ta slut. Bara gör det!
Kampanjen har tagits fram av vårt branschförbund Komm
26 april 2021
Efter ett minst sagt stormigt 2020 så är det extra roligt att påminnas om att det fanns ljusglimtar i mörkret. Tillsammans med våra fantastiska kunder gjorde vi trots allt en hel del bra grejer under året. Så bra att det räckte till fem nomineringar och tre fina priser i årets Guld-M, Årets kampanj tillsammans med TL-Bygg, Årets rörliga med IK Sirius Fotboll och dessutom priset till Årets byrå. Det kunde knappast vara mer välkommet och vi är så stolta.
Sveriges äldsta och mest ikoniska akvavit firar 130 år och vi på Zellout fick äran att designa jubileumsutgåvan. Brännvinet skapades i Göteborg av Carl August Anderson, som en hyllning till hans bortgångne far Olof Peter Andersson. I dag tillverkas produkten av Altia Sweden i Sundsvall. Vi vet att man inte får göra reklam för sprit så här, men missa inte att beställa en gyllene flaska innan de tar slut.
18 november 2020
På vår senaste föreläsning pratade Erik Frisell, digital strateg på Zellout, om hur det digitala landskapet påverkar dagens konsumentbeteende och att startpunkten för många köpresor idag oftast börjar där. Erik pratade också om hur företag kan anpassa sig efter förutsättningarna och aktivt arbeta med hela sin webbnärvaro i vad vi på Zellout kallar ”det digitala ekosystemet” för att på bästa sätt skapa optimala kundupplevelser.
Är du intresserad av få koll på dina digitala kundresor eller bara veta lite mer om detta? Hör av dig till Erik på erik.frisell@zellout.se.
Skogaholm Goding är en riktig liten drömbulle: luftigt mjuk, perfekt gyllengräddad och fylld med en krämig och len kanel- eller vaniljfyllning. En helt ny produkt i en helt ny förpackning, en förpackning som vi fick vi nöjet att designa. Om du vill ta en närmare titt kan du köpa en påse (eller tre) i butik. Öppna, dofta och smaka på en till. Och en till!
Vi har varit med från start och tagit fram förpackningar till flera av Skogaholms brödserier. Efter succén Smörgåsbitar lanseras nu även Smörgåsbitar Råg, mjuka härligt fluffiga brödkakor gjorda för att passa i både stora och små händer. De passar perfekt för att ta med på utflykt och doppa i koppen med varm choklad. Kan det bli godare än så?
11 februari 2020
Vi mäter oss själva på tre sätt – kreativitet, effekt och nöjda kunder. Men vi skulle säga att det senare inte går att få, utan att först leverera både starka idéer och affärsnytta. Just därför är vi sjukt stolta över att återigen vara nominerade i Årets byrå – tävlingen där kunderna bestämmer. Håll tummarna för oss 20 februari!
17 december 2019
8 november 2019
Hurra! Vi vann! Tillsammans med Uppsala universitet vann vi pris för bästa utbildningskatalog när årets Publishingpris delades ut. ”Studier & Studentliv” fick genomgående höga betyg på allt från text till design och bilder. Speciellt glädjer vi oss åt vinnarmotiveringen: ”För en bra kombo av saklighet och uppsluppenhet”. Det var närapå ordagrant den bilden av Uppsalas studentliv som vi och universitetet ville förmedla. Kul!
30 augusti 2019
29 augusti 2019
23 augusti 2019
1 juli 2019
10 maj 2019
Vi tror på en värld där de goda idéerna vinner, och vi jobbar gärna med uppdragsgivare som också gör det. Därför blev vi både glada och stolta när Amnesty International frågade om vi ville göra deras årsredovisning. Att arbeta för mänskliga rättigheter i Sverige och världen är en väldigt god idé. Tack för att ni finns Amnesty!
Sex nomineringar resulterade alltså i två Guld M – Årets design och Årets kreativa team. Bakom båda priserna finns Svenssons krogar och deras satsning på att ge Uppsala sin saluhall tillbaka. Behöver väl inte säga att vi är mer än nöjda? Stort tack hörni. Nyfiken på va vi gjort? Kolla lite längre ner på sidan eller ännu bättre – besök saluhallen själv vetja.
Är du en sån som kommer på och känner igen bra idéer? En som kan skapa helhet av lösryckta trådar. Som tänker brett och kanallöst. Som kan ditt hantverk i både stort och smått. Eller är du kanske två? Ett par envisa jäklar, positiva och som älskar det ni gör. Som har kommit en bit men knappast är färdiga. Som vill fortsätta här på Zellout och vårt Uppsalakontor. Vi kanske inte är så objektiva, men vi tycker att det här är bästa byrån man kan jobba på. Deadline är asap. Blir vi kära så blir vi. Ansök tilll hugo@zellout.se och skicka med nåt du gärna skryter om.
Det räckte inte riktigt ända fram, men – wow! Zellout blev tvåa i Årets byrå 2019 i stenhård konkurrens med byråer från hela landet. Stort tack till alla fantastiska uppdragsgivare som har givit oss så fina betyg! Så här säger en av dem: ”Makalös förmåga att omsätta analys i strategi och strategi i produktion.” Nästa år vinner vi.
14 februari 2019
Hur ska du veta om det funkar om du inte mäter?
Har hittar du Sveriges kommunikatörers rapport för hur man bör tänka kring, och arbeta med, kommunikationseffekt. Principerna är resultatet av ett unikt samarbete mellan branschens skarpaste hjärnor hos både byråer och uppdragsgivare och bygger på både erfarenhet som forskning.
I dag presenterades rapporten på Humanistiska teatern av oss tillsammans våra branschkollegor i stan. Vad då, hur kunde du missa det? Well, it’s your lucky day: Här finns både film och rapport att ladda ner, helt gratis.
8 januari 2019
Det finns projekt som vi brinner extra mycket för. Årets julkampanj för Födelsefonden är ett sånt. Varje år föds 6 500 barn alldeles för tidigt i Sverige. Att få leva är ingen självklarhet. Födelsefonden finns för att stödja forskningen för mammors och barns hälsa under graviditet, förlossning och barnets första månader. Gåvor till fonden bidrar till forskningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala så att fler familjer kan räddas från att drabbas av det mest outhärdliga – att mista ett barn.
4 september 2018
22 augusti 2018
Vår kollega Janne har sagt upp sig. Den 14 juni ska han och några fler av oss här på Zellout nämligen ut och arbeta hos våra olika kunder. Konstigt tänker ni kanske, men en stor del av vår affär bygger på att vi har kunskap om dem och deras verksamhet. Under parollen I kundens huvud går vi därför tillsammans med flertalet andra rådgivande företag i Uppsala ut för att samla på oss insikter om våra uppdragsgivare. Och om deras kunder så klart. Förutom att det genererar affärsnytta både för oss och våra kunder, skänker varje praktikplats dessutom en summa pengar till Uppsala Stadsmissions matkasseprojekt. En riktig win-win-win, helt enkelt. Och ja… som tur är så är Janne tillbaka hos oss snart igen.
17 maj 2018
14 maj 2018
9 april 2018
Vinter. Snö. Gräva grop, sittunderlag. Varm choklad. Och macka med ost. Vi behöver inte skriva vad brödet heter. Till sportlovet tog vi fram lite nya förpackningar – Kramsnölimpa. Samma goda Skogaholmslimpa, tillfälligt nytt namn. Perfekt för hungriga älsklingar.
Wow! vi hade det lite på känn. Spännande och roliga utmaningar tillsammans med kompetenta och modiga uppdragsgivare, då blir det oftast riktigt bra. Vi är glada, stolta och 28 februari vet vi! Hoppas att vi ses: miudagen.se
Vi är nominerade i Årets byrå för tredje året i följd. Utmärkelsen är i våra ögon den kanske finaste som går att vinna i vår bransch eftersom juryn är kunderna. Vinnarna utses 21 februari. Håll tummarna!
20 december 2017
19 oktober 2017
Okej vi måste erkänna att vi ett tag var lite småsura över att inte vinna årets byrå det här året också. Men nu när vi landat känns det faktiskt ganska bra. Vi blev ju nominerade och i och med det en av Sveriges nio bästa reklambyråer i vår kategori. Fyra för att vara exakt. Det är vi ändå väldigt stolta över. Att våra kunders röster tog oss ända dit lever vi på tills det är dags att utse en vinnare igen, och antagligen längre än så. Tack!
1 mars 2017
Vi inser så klart att det är svårt att försvara en titel. Men vi lovar att göra vårt bästa. Priset delas ut av undersökningsföretaget Regi och bygger på den största studien i kommunikationsbranschen. Håll tummarna, 21 februari vet vi.
På Akademiska finns otroligt mycket kunskap och erfarenhet om cancer, både hos personal och tidigare patienter. Nu finns kunskapen tillgänglig överallt via ”En podd om cancer” som vänder sig till både drabbade och anhöriga för att ge råd och stöd. Zellout har konceptualiserat och Akademiska producerar. Här kan du lyssna.
Det är ingen slump att internationella livsmedelsprodukter oftast ser lite olika ut, beroende på i vilken del av världen du köper dem. Nya Dr Pepper Energy har nyligen lanserats i Sverige och Zellout har anpassat designen för den svenska marknaden. Så här ser den ut.
29 april 2016
I går delade Marknadsföreningen i Uppsala ut sina Guld-M för årets bästa marknadsföringsinsatser. Vi fick ta två av dem med oss hem – Årets bästa Sociala media-kampanj och Årets bästa byrå. Utmärkelserna delar vi med våra uppdragsgivare Länsförsäkringar Uppsala och Möller Bil. Stolta så vi rodnar. Tack!
10 mars 2016
Den svenska klassikern Explorer Vodka skapades 1958 och förra året såldes nära en miljon 700ml-flaskor. Explorer Vodka kommer i fortsättningen att säljas i PET-flaska då producenten och distributören Altia vill göra storsäljaren så skonsam mot miljön som möjligt. Zellout har svarat för designarbetet där utmaningen har varit att uppdatera designen och anpassa den för PET-flaskan och på samma gång säkerställa igenkänningen av Sveriges mest sålda vodka.
Vi är otroligt stolta. Och glada. I en tävling där byråer från hela landet ställs mot varandra, där nöjdast kunder avgör, där vann vi! Dessutom i den tuffaste klassen. Det är många vi vill tacka, men framför allt våra kunder. För att ni är med oss, för att ni tror oss när vi säger att vi vill det bästa för just ditt företag, för att ni är så fantastiska att jobba tillsammans med. För att ni utmanar, käftar emot och litar på. Utan vårt samarbete skulle det här priset inte vara möjligt.
2 februari 2016
Hurra, vi har blivit nominerade i tävlingen Årets byrå! Kanske den finaste utmärkelsen som går att tävla om i vår bransch, för det är nämligen kunderna som är jury. Tävlingen är Sveriges största och anordnas av research- och analysföretaget Regi. Vinnarna utses 11 februari. Håll tummarna!
14-18 december ger vi dig fri tillgång till Zellouts byrånizzar. De hjälper till med allt det där du bara måste hinna innan julgröten står på bordet. De slår in klappar, ringer svärmor, griljerar skinkan och fixar julklädsel till både dig och granen. Rimmar gör de också! Eller något helt annat.
Beställ på 0705-978208, nizze@zellout.se, #nizze eller på vår Facebook-sida. Byrånizzarna jobbar mellan kl 09 och 14 (även nizzar har julbestyr). Tjänsten är gratis men vi hoppas att du vill skänka en slant till Röda Korset, UNHCR eller Uppsala Stadsmission.
Akvavit är en del av den svenska kulturhistorien. Inför julen 2015 lanserar Altia den första utgåvan av PRIMA Edition Aquavit och inspirationen är hämtad från början av 1900-talet med ingefära, korianderfrö och citrus som bärande kryddor. Zellout har koordinerat projektet och stått för design i samarbete med fotografen Jacob Felländer och formgivaren Hans Samuelson. PRIMA Edition Aquavit kommer varje år att byta skepnad och i år står fotografiets konstform i centrum.
27 november 2015
När vi ville berätta för unga män i Uppsala att de har en egen mottagning att vända sig till kändes Facebook som en schysst kanal. Problemet är att mottagningen fokuserar på känsliga saker som sex och könssjukdomar. Och Facebook är lite knixiga med hur man uttrycker sig kring sånt. Men så kom vi på! Frukt är inte alls lika provocerande. Därför kunde vi ändå göra annonser som visar precis det mottagningen sysslar med, som till exempel bananklåda.
16 oktober 2015
18 september 2015
Om ett par år står Skanskas Juvelen färdig mellan stationsgatan och järnvägen. En banbrytande byggnad både i sin arkitektur och sättet att tänka hållbart. Vi på Zellout har fått förmånen att försöka förmedla husets unika kvaliteter till potentiella hyresgäster och Uppsalabor, sisådär några år i förväg. Ta en till på webben till exempel: juvelenuppsala.se
15 september 2015
4 september 2015
Vi kanske är partiska, men vi tycker att Steningevik är Sveriges bästa konferensanläggning. Nyligen fick vi i uppdrag att utveckla och designa deras nya hemsida. Förutom att snofsa till designen och ge den en bättre struktur ville vi verkligen försöka förmedla sådant som gör Steningevik unikt, läget och detaljerna. Kolla och avgör själv: www.steningevik.se
25 augusti 2015
3 juli 2015
2 juli 2015
Lagom till midsommar 2015 kommer du att kunna köpa våra mest älskade snapsklassiker i en limiterad specialförpackning. Frys vatten i den medföljande ispåsen, häll över isen och ställ snapsarna i förpackningen – vips så är den både snygg och funktionell att ställa direkt på bordet. Locket av trä kan du också använda till servering.
8 juni 2015
Få vet att Landstinget har en ny mottagning för unga män. Det här tänkte vi ändra på med målgruppsanpassade annonser på Facebook och via Google Display, ett sätt att nå männen där de befinner sig dagligen. Resultatet? Vi har nått typ hela målgruppen på Facebook, och över 10 % har klickat sig vidare. Samtidigt har Display-annonserna lett till över 4000 klick till webbsidan. Så, antingen har vi gjort ett bra jobb eller är Uppsalas män väldigt måna om sin hälsa.
15 maj 2015
8 maj 2015
22 april 2015
20 april 2015
3 mars 2015
Uppsalainitiativet ”Fredsåret 2014” är nominerat till årets Samhällsengagemang i sponsrings- och eventtävlingen Gyllene Hjulet. Projektet är ett samarbete mellan Uppsala kommun, Destination Uppsala och oss, där vi stått för det övergripande konceptet Vara i fred. Vi kan konstatera att konkurrensen är stenhård, men håller tummarna för vinst!
Galan hålls den 26 mars, se alla nominerade bidrag på Dagens Media.
17 februari 2015
8 februari 2015
Vad som gäller för framtidens Facebook och andra sociala plattformar var ämnet för dagen. Vi har nämligen haft digital bootcamp tillsammans med Sam Rihani, sverigechef för Facebook och nyss hemkommen från deras årliga kickoff i USA. Det blev en hel del intressanta diskussioner om mobilfokus, affärsnytta, katter och Lego. Och om drönare stora som passagerarflygplan. Framtiden är spännande!
2 december 2014
I dag är det Di:s Gasellgalan och även detta år har vi blivit utnämnda till sån där Gasell. Ett spensligt djur från Afrika, men också namnet på ett friskt företag som växer – snabbt, sunt och stabilt. Och att det faktiskt bara är 0,2 promille av Sveriges företag som klarar av att göra samma bedrift två år i rad gör ju att man nästan rodnar. Heja oss!
Vi fick äran att ta fram en limiterad design av Norrlands Guld som såldes under Way Out West 2014. Utmaningen var att behålla Norrlands Gulds starka identitet samtidigt som det tydligt syntes att flaskan var en unik utgåva för detta tillfälle. Liksom alla produkter på festivalen är ölen ekologiskt producerad, vilket också var viktigt att få fram. Gött.
8 oktober 2014
I en säljkampanj för UL:s storsäljare ”hela länet-kortet” passade vi på att lite lekfullt ge fler möjligheten att testa hur bra det faktiskt är. Under kampanjperioden sattes 10 UL-kort dagligen upp på olika utomhustavlor i Uppsala, varav nio var tröstpriser och en själva högvinsten. Ledtrådar var högvinsten för dagen gömde sig publicerades på facebook och den som hittade rätt stortavla fick hämta ut ett fulladdat kort på UL-center.
30 september 2014
28 augusti 2014
Knightec är 350 konsulter inom teknik och ledarskap som finns på tio orter runt om i landet. Deras mission är att skapa ett bättre samhälle genom att utveckla människor och teknik. Efter att ha tagit fram en plattform för Knightecs varumärke och gjort en kampanj för att hjälpa dem att rekrytera teknikkonsulter har vi nu också designat och utvecklat en ny webbplats.
8 augusti 2014
Vi har vunnit Statens veterinärmedicinska anstalts upphandling för kommunikationstjänster. SVA främjar djurs och människors hälsa, svensk djurhållning och vår miljö genom diagnostik, forskning, beredskap och rådgivning. Vi ser fram emot ett spännande uppdrag, välkommen till oss SVA!
1 juni 2014
Zellout är nominerade i tävlingen Kolla! Den arrangeras av Svenska Tecknare för att uppmärksamma och synliggöra upphovsmännen och kreatörerna av illustration, grafisk design och rörlig bild. I kategorin Rörlig bild – Film är vi nominerade med SL-Pendeln för UL. I kategorin Rörlig bild – Animation är det UL-klappverkstan som nominerats.
20 maj 2014
14 februari 2014
För andra gången är vår Jennie Arvenäs uttagen till Guldäggsjuryn. Hon kommer att bedöma i kategorin ”Hantverk”.
– För Zellout är det ett styrkebesked, jag hade inte blivit vald om jag inte jobbat här, vi är med i gänget. Det jag tar med mig tillbaka efter juryarbetet är utvecklande och intressant för alla på Zellout, säger Jennie.
Guldäggsgalan går av stapeln den 23 april då årets ägg får sina stolta ägare.
5 februari 2014
Bergströms Ur säljer, servar och byter in klockor och smycken som överlever generationer. Därför har vi tagit fram konceptet ”En evighetsaffär”. Till det har vi skapat en ny webbplats med fokus att inspirera och visualisera att Bergströms finns med dig hela ditt klockliv. Vi har även tagit fram annonser där produkterna symboliserar händelser i livet där Bergströms är med.