Landstinget - Mottagning för unga män

När vi ville berätta för unga män i Uppsala att de har en egen mottagning att vända sig till kändes Facebook som en schysst kanal. Problemet är att mottagningen fokuserar på känsliga saker som sex och könssjukdomar. Och Facebook är lite knixiga med hur man uttrycker sig kring sånt. Men så kom vi på! Frukt är inte alls lika provocerande. Därför kunde vi ändå göra annonser som visar precis det mottagningen sysslar med, som till exempel bananklåda. 

Region Uppsala – Socialt

Få vet att Landstinget har en ny mottagning för unga män. Det här tänkte vi ändra på med målgruppsanpassade annonser på Facebook och via Google Display, ett sätt att nå männen där de befinner sig dagligen. Resultatet? Vi har nått typ hela målgruppen på Facebook, och över 10 % har klickat sig vidare. Samtidigt har Display-annonserna lett till över 4000 klick till webbsidan. Så, antingen har vi gjort ett bra jobb eller är Uppsalas män väldigt måna om sin hälsa.

UL – Socialt

UL-kortjakten

I en säljkampanj för UL:s storsäljare ”hela länet-kortet” passade vi på att lite lekfullt ge fler möjligheten att testa hur bra det faktiskt är. Under kampanjperioden sattes 10 UL-kort dagligen upp på olika utomhustavlor i Uppsala, varav nio var tröstpriser och en själva högvinsten. Ledtrådar var högvinsten för dagen gömde sig publicerades på facebook och den som hittade rätt stortavla fick hämta ut ett fulladdat kort på UL-center.