En digital mässmonter, live

Hur får man flitigt uppvaktade mäklarstudenter att bli kvar i en monter på FastighetsExpo 2021? Framförallt, hur gör man det när hela dagen är ett digitalt distans-event? Den frågan ställde sig mäklarfirman HusmanHagberg när de kom till oss med uppdraget att skapa ett underhållande och givande innehåll till de livesända tjugo minuterna (över Zoom) som man tilldelats.

Flera saker fanns på önskelistan, få möjlighet att berätta lite om HusmanHagberg, ge en känsla och upplevelse av atmosfären på företaget, skapa kontakt med studenterna som besöker montern och få dem att engagera sig att stanna tiden ut.

Att HusmanHagberg skulle vara utmärkta värdar i sin monter stod tidigt klart för oss. Det behövdes bara ett format som skulle kunna rymma de önskade delarna. Tillsammans landade vi quizshowen ”Slott eller Koja”, en klassisk frågesport som satte studenterna på prov i deras nyvunna mäklarkunskaper.

Utmaningarna är flera i en livesändning, tider ska hållas och teknik måste fungera. Men med ett proffsigt värdskap från HusmanHagberg så var förutsättningarna de bästa möjliga och alla studenter som besökte montern stannade ända till slutet.

Vi på Zellout har nu efter ett par digitala livesändningar i pandemins spår fått lite blodad tand och ser tydligt fördelarna med detta även i en framtid utan nedstängningar.