Från 70 hantverkarföretag till Hela Sveriges måleri

Uppdrag

Av gammal tradition är hantverkarföretag nästan alltid en lokal angelägenhet, men så behöver det knappast vara. Hösten 2013 fanns Sandå på ca 70 olika orter och hade fler än två tusen medarbetare. Ändå hade de själva svårt att se sin egen storlek, vad de egentligen var bäst på och visste inte hur de skulle förmedla det till kunderna.

Lösning

Genom att förenkla och lyfta upp Sandås erbjudande till en högre nivå ville vi ge dem en ny position på marknaden. Från att upplevas som ett av många lokala hantverkarföretag, till att vara ett stort och rikstäckande företag som är specialiserat på en enda sak – måleri. I sitt rätta sammanhang kunde Sandå agera med självförtroende och dra nytta av sin fulla potential.

Resultat

Att förändra människors bild tar tid, men Sandå är i dag känt som ett stort företag med nöjda kunder som signum. Index bland företagskunder ligger på 74, en siffra som slår snitten i många andra branscher (sjukvård 72, bank 71, 2014). Om man lyfter ut privatkunder så är de än mer omtyckta – 79 (bank 71, försäkringar 69, 2014). Lanseringsfilmen för ”Hela Sveriges måler” belönads med ett silver i Svenska Designpriset 2013.




Film