Seminarium med Katarina Graffman, antropolog

I morse var Katarina Graffman på besök och föreläste på vårt frukostseminarium. Katarina är antropolog och flyttar in hos människor för att ta reda på hur de beter sig – på riktigt.

Katarinas specialitet är nästa generations konsumenter, födda 1990 – 2005, som hon kallar för generation G. De utgör hälften av världens population (människor under 25 år) och kommer snart att dominera konsumtionen. De är välutbildade, men det finns inga jobb. De är den mest curlade generationen någonsin. Allt ska gå lätt och hundra ”likes” är deras miniminivå.

Varför Generation G?
Google – en förlängning av kroppen.
Gemenskap – I share therefore I am.
Gruppen – varumärken är sociala länkar.
Gratis – varför betala för det som är gratis?
eGo – jag är jag är jag, men gärna i grupp.

Att förstå den här målgruppen är så klart väldigt viktigt för alla som vill kunna uppnå kommunikation med morgondagens konsumenter. En mycket intressant föreläsning med många spännande insikter. Tack Katarina och till dig som kom!