Lugn, det ordnar sig

Som en fortsättning på vårt koncept för Uppsala universitet har vi tagit fram ett gäng filmer för att rekrytera nya studenter. Filmerna är framtagna med insikten att välja universitet handlar inte bara om att välja utbildning – det handlar om oro över att byta stad, över att hitta nya vänner och om att passa in. Den oron ville vi besvara i den här rekryteringskampanjen. För visst, det är fullt naturligt att känna oro och ångest, men av erfarenhet vet Uppsala universitet att det ordnar sig.

Filmerna har gått på Snapchat och Instagram och ledde vidare till en kampanjwebb som ger oroliga studenter konkreta tips om allt från nudelrecept till hur de hittar boende. Sånt där man kan vara orolig över helt enkelt.

Under kampanjperioden klickade sig över 160.000 potentiella studenter vidare till kampanjsidan. Uppsala universitet hade flest ansökningar av landets alla universitet och högskolor till höstterminen 2020. Det var också en rejäl ökning av antalet ansökningar jämfört med  2019, men i dessa Coronatider är det vanskligt att fokusera på de siffrorna. I landet i stort var det 13% fler som sökte till universitet och högskolor än förra året.

De 11 filmerna har vi producerat tillsammans med våra vänner på Phosworks.