Opus-appen är ett bilproffs i fickan

Vad?

Opus gör ungefär precis samma sak som sina konkurrenter. Inte så konstigt då det är ett statligt uppdrag att hjälpa människor besikta sina fordon. För att erbjuda sina kunder något mer, och därmed skapa lojalitet, har Opus byggt en app som är något alldeles eget. Ingen annanstans finns information från besiktningsprotokoll samt Carinfo paketerat på en och samma plats – lätt som en plätt för dig och mig att ta del av.

Hur?

Hur skapar vi ett intresse för appen, och på sikt ökar antalet besiktningsbokningar? Vår kampanjidé är att med Opus-appen i fickan kan vem som helst vara bilproffs. Lite humor är alltid bra när du vill bli omtyckt – vi ville skapa ett roligt scenario utifrån människors fördomar om vem som kan mycket om bilar. Och vem som inte kan det.

Och hur gick det då?

Ett par veckor efter lansering och kampanjstart låg Opus-appen på topp 5 i mest nedladdade på App Store. 6 månader efter lansering hade appen ca 250 000 nedladdningar. 10 månader efter kampanjstart bokas ca 4500 besiktningar/månad via appen och Opus gick under perioden från 3a till 2a på besiktningsmarknaden. En stor marknadsundersökning visar att 1 av 5 känner till att Opus-appen finns.

Vill du höra mer om just det här uppdraget, eller om hur vi tänker är det bara att höra av dig: hej@zellout.se