Så här får du ut mest av din byrå.

Frukost med Max Apéria, Sveriges Annonsörer

Det är inte lätt att välja byrå idag. För vad är egentligen vad bland byråerna som säger att de kan reklam, design, digital, social media, pr, action, osv? En del kan en specifik grej, andra kan allt. Och när man väl har hittat en byrå som man trivs med, hur får man ut det mesta av sitt samarbete? Det är bland annat sådant som Max Apéria jobbar med.

I slutet av november bjöd vi in våra kunder för ett exklusivt samtal med Sveriges bästa byråvalskonsult, alltså Max. Han delade bland annat med sig av hans 9 bästa råd för ett framgångsrikt byråsamarbete

1. Lär känna varandra
Se till att byrån lär känna er verksamhet och ta del av er kunskap. Gå igenom hur ni vill jobba. Utveckla en gemensam samarbetsorganisation.

2. Ge byrån förtroende
Har du hittat en byrå du trivs med? Då kan du vara säker på att byrån vill hjälpa dig öka försäljning och ta marknadsandelar. Alla byråer vill bygga succécase.

3. Var tydlig med era förväntningar
Vad är det egentligen du vill ha ut av ditt byråsamarbete?

4. Sök partnerskap
Att skapa en gemensam kultur där ni tillsammans arbetar mot gemensamma mål är en nyckel till både inspiration och succé.

5. Definiera framgång
Svårt men viktigt. Sätt mål och följ upp. Se till att mäta relevanta parametrar (räckvidd kanske inte riktigt hör hit längre). Dokumentera och bygg en gemensam kunskap. Prata om vad ni kan göra bättre tillsammans.

6. Jobba med briefen
Ett dokument som ibland springs förbi, som kanske är det viktigaste i ert samarbete. Här finns samsynen, syftet och betydelsen av uppdraget. Här finns ledstången och kartan, och kanske framför allt – här finns inspirationen till att lösa det verkliga problemet.

7. Utvärdera byrån då och då
När du utvärderar, titta på relevanta kriterier såsom kreativitet, engagemang, strategisk kompetens, affärsnytta och leveranssäkerhet.

8. Diskutera dagens utmaningar som rör alla
• Hur kan vi erbjuda mottagaren ett större värde?
• Hur balanserar vi kort- och långsiktighet?
• Hur skapar vi synergier mellan egna, förtjänade och köpta kanaler?
• Hur kan vi utgå från/utnyttja mottagarens drivkrafter? Finns hinder?
• Hur hanterar vi kampanj/always on/tajming?
• Vilket är vårt stora problem? Definiera och rangordna.

”Mycket av den reklam som vi skapar ger inte mottagaren någonting av värde och blir därför ignorerad. Reklam måste erbjuda mottagaren något – lösa ett problem, bjuda på underhållning, ha ett nyhetsvärde eller bidra till ett lite bättre samhälle.”
Sara Rosengren, Handelshögskolan

9. Utvärdera samarbetet kontinuerligt
Efter varje uppdrag: Vad har vi gjort? Hur har det gått? Och vad har vi lärt oss. Övergripande: Hur kan vi bli bättre tillsammans? Hur kan vi skapa ännu större inspiration?

 

Låter det här spännande? Skulle du vilja komma på våra frukostar i fortsättningen? Lugn, skicka ett mail till hej@zellout.se så ser vi till att du får en inbjudan.