Spaning från Dubai Lynx – vad är ett skratt värt?

Hej och en liten spaning från en av världens största reklamtävlingar – Dubai Lynx!

När vi nu efter många, långa, heta diskussioner gått igenom alla bidrag och hittat våra vinnare vill jag dela med mig av en reflektion. ”Min” jury har nämligen saknat en infallsvinkel bland de nominerade bidragen i samtliga kategorier. Samtidigt som vi glatts åt att många idéer inte bara anspelar på både sociala, kulturella och politiska utmaningar utan även i vissa fall löser problematiken (wow!), undrar vi lite vart glädjen tagit vägen?

Vi är övertygade och överens om att reklam som gör verklig skillnad, reklam som vill gott och förändrar världen kan göra det genom att sprida skratt. Vi får aldrig glömma kraften i humor när vi försöker bekämpa eller belysa orättvisor och liknande. För vi, då syftar jag på reklammakarna, våra kunder och deras kunder kan åstadkomma under tillsammans. Men då måste vi skapa kommunikation som berör, inte bara med den allvarliga verkligheten.

Så, även om de lite mer humoristiska bidragen inte tog sig in på vår Grand Prix-lista i år har vi ändå valt att lyfta fram dessa. Ett skratt är nämligen ovärderligt om du frågar oss.

/Jennie Arvenäs

PS. Vinnarna kommer naturligtvis att presenteras här inom kort. Håll utkik!

 

Juryn för DR, promo och aktivering – interaktivt och mobilt.

dubai2

 

 

Brev under hotelldörren, vilken härlig kanal!

dubai1