Fokus, nerv och chill

Vi ska vara ärliga, när vi fick uppdraget att bygga The Cornaments visuella identitet hade vi inte en susning om vad Cornhole var. Men nu är vi sålda. I korthet är spelet Cornhole väldigt simpelt. Med ett underarmskast ska dina fyra “bags” pricka ett litet hål på en lätt vinklad bräda, drygt åtta meter bort. Genialt i sin enkelhet.

Uppdraget var inte bara att bygga en image kring varumärket utan något som omfamnar hela sporten. Formen flirtar med såväl 90-tal som skate- och surfkultur, en mix av barbeque, disco och streetwear. Tanken är att den ska kännas både inkluderande och lekful – precis som sporten själv.

Logotypen är lika mycket en symbol som en en ordbild. I sitt grundutförande fångar den subtilt upp formen av en “corn board” där “o:et” bildar brädans hål. Den kompletterande typografin består av en geometrisk grotesk som med karaktäristiska former och proportioner bjuder på det oväntade och ger oss möjligheten att jobba enkelt med typografin.

Färgpaletten domineras av en omslutande midnattsblå med starka accentfärger dansande mot himlen likt stadens neonljus.