UL – en varumärkesresa

Uppdrag

De senaste åren har Uppsala vuxit med en fullsatt UL-buss i veckan och takten ser inte direkt ut att minska. Dessutom reser vi allt mer mellan städer och över länsgränser. Att människor känner förtroende för och väljer att resa med kollektivtrafiken är helt enkelt superviktigt för att allt ska fungera. UL:s uppdrag är att se till att det blir så. Och tillsammans med oss uppnå kommunikation med deras erbjudande och tjänster.

Lösning

För att medvetet välja måste man tycka om, och för att tycka om måste man förstå. Den tesen är grunden till UL: s varumärkeslöfte ”en lite enklare vardag” och i princip allt vi gör tillsammans. Kundernas användbarhet och kunskap är med andra ord mycket starkare drivkrafter än till exempel kostnaden för själva resan. Därför handlar även kommunikationen om det, att renodla och skala av. Det måste kännas enkelt.

Resultat

Vi mäter så klart de omedelbara effekterna av de insatser vi gör. Årligen tar vi också temperaturen på vad Uppsalaborna tycker och tänker om UL med hjälp av Zellout varumärkesbarometer™, och det är kul läsning. Från 2011 till 2014 har kännedomen ökat från 88 till 92 procent, preferensen från 44 till 62 procent och associationerna från ”Dyrt och förseningar” till ”Trygghet och resor”.

Vill du veta mer om det här uppdraget och vad det resulterat i? Välkommen att kontakta oss.