Vissla – Sveriges nyaste dejtingapp

När vi träffade Vissla för första gången fanns en del utmaningar. De skulle bli en av Sveriges största appar för dejting och för att lyckas med det skulle de bygga upp varumärket från grunden. Produkt inkluderat. Men de hade också en idé som skiljer sig från konkurrenterna. Nämligen att skilja på vänner, kärlek och kortare romanser – ett sätt att göra jakten på den typ av relation du söker både enklare och snabbare. Människorna bakom Vissla hade testat detjingappar, många. Och var helt enkelt övertygade om att fler än de själva var trötta på att slösa dyrbar tid på någon som inte söker samma sak.

Logotype, färger och typografi
Vissla lever inte enligt gamla normer om tvåsamhet livet ut, utan är öppna för att människor behöver olika typer av relationer vid olika tidpunkter. Ingen relation är ”fin” och ingen är ”ful”. För att positionera Vissla som ett modernt varumärke som vågar ta för sig, som tror på sin idé och erbjuder något nytt i dejtingdjungeln valde vi en nedsmutsad rosa som huvudfärg. De accentuerande färgerna för varje kategori för associationerna till det lekfulla och öppna. Logotypens form är förenlig med konceptet – den bubblande, pirrande känsla som kan uppstå i mötet med en ny person, oavsett om det nalkas vänskap, lust eller kärlek.

Filmer lansering
Den tydligaste skillnaden mellan Vissla och deras konkurrenter är att Vissla pratar med mig – jag som individ. Tvåsamheten lyser med sin frånvaro, vi ska INTE bygga kommunikationen på lyckliga heterosexuella par. Visslas primära målgrupp är människor som levt, som upplevt uppbrott, varannan vecka, stor kärlek, storslagen vänskap och relationer där lust är viktigare än gemensam syn på barnuppfostran. Till exempel.

Uttrycket är kaxigt, estetiskt och befriat från människor. Istället skapade vi starka visuella scenarios med en subtil symbolik och varumärkesbyggande igenkänning, som fastställer att här får du det du söker just nu.